Historia sukcesu

Od manufaktury po światowej sławy laboratoria: historia sukcesu

Od manufaktury po światowej sławy laboratoria: historia sukcesu

Kluczem do zrozumienia siły i potencjału polskiego przemysłu kosmetycznego jest jego historia. Na przestrzeni jednego stulecia branża ta przeżyła bowiem prawdziwy rozkwit, zaś wyroby made in Poland zasłużenie zdobyły uznanie zarówno w kraju, jak i w najbardziej odległych zakątkach świata.

Wspaniała tradycja

Czy wiesz że ...

Pierwsze w historii perfumy na bazie alkoholu – “Woda Królowej Węgier” – powstały w XIV wieku dzięki Polce – Elżbiecie Królowej Węgier?
Max Factor, twórca firmy o tej samej nazwie, który wyprodukował pierwszy podkład do codziennego stosowania, urodził się w Polsce, w Łodzi, jako Maksymilian Faktorowicz?
image
Helena Rubinstein, która jako pierwsza zaproponowała krem chroniący przed słońcem, rozpowszechniła tusze do rzęs i kolorowe pudry do twarzy, urodziła się i wychowywała w Polsce, w Krakowie, gdzie zdobywała także swoje pierwsze doświadczenia w biznesie?
dr Oscar Troplowitz, który rozwinął małą aptekę z Hamburga w międzynarodowy koncern kosmetyczny Beiersdorf, urodził się w 1890 roku na Śląsku?
icon

Złote dwudziestolecie

W 1919 roku, wraz z odzyskaniem przez Polskę niepodległości po ponad stu dwudziestu latach obcych rządów, społeczeństwo podjęło ogromny wysiłek unifikacji rozdrobnionej infrastruktury oraz unowocześnienia gospodarki. Na fali nowej energii, związanej z odbudową niepodległej ojczyzny, rozpoczęła się także reorganizacja przemysłu kosmetycznego. Małe, lokalne zakłady produkcyjne powstawały na terenie Polski już od połowy XIX wieku, jednak za początek produkcji kosmetyków na skalę przemysłową uznać można dopiero lata 20-ste XX wieku.

Powstają wówczas takie firmy kosmetyczne jak: Schicht-Lever (późniejsza Uroda), Miraculum i Ewa. W 1929 roku produkcję na licencji firmy Beiersdorf rozpoczyna spółka Pebeco. W sumie przez dwadzieścia lat okresu międzywojennego powstało kilka świetnie prosperujących zakładów, produkujących kosmetyki na skalę przemysłową oraz wiele mniejszych, działających lokalnie firm.

icon
image Zofia Batycka w reklamie Miraculum. Zdjęcie: Miraculum
Polski przedmiot pożądania
image
Zdjęcie: Loton
Polski przedmiot pożądania

Stworzone w latach 20-tych zaczątki regularnego przemysłu kosmetycznego zapewniły solidną podstawę do jego dalszego rozwoju po II Wojnie Światowej. Wówczas to polski przemysł został znacjonalizowany i powstało zjednoczenie przemysłu kosmetyków i środków czystości Pollena.

image
Zdjęcie: Loton

Dzięki wykorzystaniu wiedzy, wieloletniego doświadczenia i istniejącej bazy zakładów produkcyjnych, Polska w krótkim czasie stała się głównym producentem i eksporterem kosmetyków w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Produkowano tu kosmetyki kolorowe, kosmetyki pielęgnacyjne i zapachy dla wszystkich krajów Bloku Wschodniego. Czeszki, Rosjanki, Węgierki, Rumunki i Bułgarki pachniały perfumami ‘Pani Walewska’, malowały usta pomadkami Celii i używały kremów Miraculum.

image
Zdjęcie: Loton

Polskie wyroby cieszyły się w międzynarodowym damskim towarzystwie znakomitą renomą, a w owym czasie słowo ‘Pollena’ stała się synonimem prawdziwego luksusu. Był to jednak luksus w przystępnej cenie. I być może to połączenie dobrej jakości z rozsądną ceną sprawiło, że wiele z powstałych wówczas marek przetrwało okres transformacji gospodarczej końca lat 80-tych i ich produkty z powodzeniem sprzedają się także dziś.

Stymulująca konkurencja

Budowana przez ponad czterdzieści lat wiedza, doświadczenie i infrastruktura produkcyjna zagwarantowała doskonały start przemysłu kosmetycznego w nowych, trudnych warunkach gospodarki wolnorynkowej. W czasie transformacji gospodarczej po 1989 roku, zakłady produkcyjne sprywatyzowano, a ich nabywcami zostały koncerny kosmetyczne m.in. Cussons, Henkel L’Oreal czy Beiersdorf. Wiele zagranicznych firm, a wśród nich Avon, Procter & Gamble, Oriflame czy Colgate Palmolive zainwestowało także w budowę nowych zakładów w Polsce.

Równocześnie powstawały i dynamicznie rozwijały się rodzime firmy kosmetyczne. W latach 80-tych i 90-tych powstały m.in: Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris, Eveline Cosmetics, Soraya, DAX Cosmetics, Ziaja, Kolastyna, Oceanic, Dermika, Joanna, Bielenda, Hean, Inglot czy Inter Frangrances. W efekcie dzisiejszy przemysł kosmetyczny w Polsce to niespotykana w skali europejskiej mieszanka globalnych koncernów kosmetycznych, dużych i średnich polskich firm oraz kilkuset małych i mikroprzedsiębiorstw produkujących kosmetyki.

top
Zasady dotyczące cookies
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies m.in w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkownika i statystycznych.Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. W każdej chwili mogą Państwo w swojej przeglądarce dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.
Akceptuję Czytaj więcej
Polityka prywatności i cookies